Thursday, November 24

Nur Marissa Farzana

Orang cakap mata, hidung, mulut gua sama macam budak ni, macamni la kot rupa NurMarissa  Farzana.

“Kakak, nanti kat sekolah jangan nakal-nakal, belajar rajin-rajin, petang kang, tunggu sampai walid datang.” Pesan ku kepada Marissa. Nur Marissa Farzana adalah anak sulung aku, ya dia seorang anak perempuan yang sangat comel. Sudah berumur 5tahun dan dia sekarang sangat keletah. Kuat membebel macam mummy dia juga.

“Walid, salam!..hehehe.” tangan comel dihulur lalu disambut oleh aku. Tanganku dikucup erat. Aku membelai rambut sicomel ini. “kakak, sini, walid betulkan pin rambut, jangan lasak sangat tau.” Pesanku kepada marissa. “ala walid ni, kakak tau la, pinkan cantik-cantik tau walid. Heehhe” ada saja yang dijawab oleh marissa. ‘Kakak’ adalah panggilan manja untuk marissa dalam keluarga kami.

“okeh siap, dah, kakak sini, walid nak kiss.” Kucupan mesra ku lepaskan didahi sicomel. “errmmm, okeh walid, kakak dah nak masuk tadika ni.” Lancar tanpa sebarang pelat pun dijawab oleh marissa. “iye , walid tahu.” Jawabku pula. Kupimpin tangan marissa sehingga betul-betul didepan pintu kelas tadika marissa. Bukan apa, ni tahun pertama dia bersekolah, jadi sebagai seorang ayah, aku sangat risau tentang keaadannya, ditambah dengan jenayah kepada anak kecil sering berlaku. Aku ingin pastikan dia selamat.

“Babai walid, walid pun jangan nakal ye, dan dont forget to pick up kakak ye walid, kalau lambat malam ni kena bacakan buku lagi..hehehehe” petah marissa bersuara seperti sedang mengejek. Aku tersenyum memandang wajah comel anakku. “eleh sicomel ni, lambat tak lambat memang walid juga yang akan bacakan buku tiap-tiap malam sebelum tidur, hehe” luah ku didalam hati sambil tangan melambai Marissa.

Setelah kupastikan Marissa betul-betul berada didalam tadika, aku pergi ke kereta, aku lihat jam ditangan, aku perlu kepejabat. Begitulah rutin harian aku, setiap pagi akan menghantar Marissa ke tadika dan akan menjemputnya pulang pada waktu petang.

Sebelum aku menekan minyak untuk beredar, aku merenung kearah tadika dimana tempat Marissa bersekolah. “Walid sayang kakak sangat-sangat, doa walid agar Marissa membesar sihat, solehah, dan tergolong menjadi orang-orang yang beriman. Kau adalah nyawa walid.” Doa ku didalam hati dengan mata yang berkaca.

Sepanjang perjalanan menuju kepejabat, bermacam-macam yang bermain difikiran aku, “bagaimana, anak perempuan ku bila besar nanti.?” “Nanti ada orang add dia di fesbuk, ajak keluar, pegang-pegang tangan, ajak pergi tempat-tempat sunyi.” “bagaimana pula orang mengorat dia, kacau dia time dia tunggu bas.” “dan siapakah yang menjadi imam, suami kepada marissa.? Huhuhu doa walid agar kau bertemu dengan jodohmu, imammu, yang tergolong dalam golongan yang beriman.


...................................................................


“Fuhhhhhhh, susah juga ea ada anak perempuan.” Omel gua didalam hati. 




NOTA: Jangan Tanya Mummy die sape, kalau taknak kena tendang.

1 comment: