Friday, November 18

Tak sedia

Habis kerja gua terus pergi kedai cendol depan bank BSN bandar seri putra. Hajat dihati bukan nak beli cendol pun, cuma nak bungkus goreng pisang 2 3 ringgit. Nak bawak balik nak makan sambil tengok drama. Seryes in giler makan goreng pisang sambil tengok drama.

Kebetulan ada sorang makwe tengah terkebil-kebil nak pilih kuih. Aku biarkan makwe tu pilih dulu, malas nak sailang-sailang ni, tentu2 kene pakai banyak tenaga, nak-nak gua baru balik kerja, jadi tenaga gua dah gua dermakan pada kerja tadi. mula-mula gua buat tak pot je, sampai la makwe tuh nak bayar.  

Makwe tu keluarkan not RM50 hulur pada makcik goreng pisang tuh. "Alah dik, besarnya duit, mak cik takda duit kecik la dik." Seraya itu mak cik tadi bersuara. "Cilakak belagak betul makwe ni" omel gua dalam hati. "Yeke, maaf makcik, jap ea". balas makwe tadi dengan buat muka sidikit berkerut. Baru gua perasan yang makwe tadi gila cun, ala-ala muka jerman plus melayu, nak -nak dikenakan dengan tudung bawal pink tambah blous putih bunga pink, seluar coklat. 

"Sekejap ye makcik" Makwe tadi gelabah pergi kat kereta kelisa dia, tak sampai 2minit, makwe tadi datang dengan mengenggam duit syiling. Beg tangan yang sedia terkepit diketiaknya juga digodak-godak seolah-olah mencari sesuatu. Wajahnya kelihatan sedikit tak tenang. 

Sebelum makwe tu terus gelabah depan gua, gua pun sambil tangan masuk poket seluar bersuara. "ermmm makcik, berapa harga kuey dia" sejurus kemudian tangan menghulur not RM sepuluh pada makcik goreng pisang tadi. "6ringgit je dik," jawab makcik tadi ragu-ragu nak terima duit yang aku hulur. Makwe tadi lak tibe-tibe terkejut macam kene santet. "eh awak, tak payah lah, saya ade duit kecik, kejap saya cari" Sambil mengodak2 beg tangan berwarna hitam, bertambah resah diraut wajah comel makwe tadi. 

"Eeh minah ni, gua nak tolong lu, lu lagi gelabah" protes gua dalam hati. Gua bukan apa, gua nak cepat nak bungkus goreng pisang, nak balik nak layan drama, kang gua terlepas lagu intro yang Adi Putra nyanyi. 



.........................................................


Bersambung....

No comments:

Post a Comment