Thursday, December 8

Pengajaran Dari Sikecil


Mata dah kena gayut dek setan ni memang haru. Tapi gua tak boleh nak hanyut, sebab kejap lagi maghrib. Gila! Tidur maghrib ni boleh jadi gila engko orang tahu!. Macam biasa gua cepat-cepat pergi mandi, solat awal, pastu berkelahi dengan drama kat tivi, ala yang Nora Danish berlakon tuh.

Tah macamana lepas semua-semua perkara diatas gua lakukan, gua tak terus ke tivi, bagi gua cukup gua dah dengar lagu opening by Adi Putra pun dah buat gua into. Gua terus ke laptop,okeh gua terbaca tentang berita kematian adik Khairul Fahmi Che Mat @ apex disebabkan oleh denggi, kalau lu tak tau sape apex, lu hantukkan kepala lu orang ke dinding.

Gua cepat-cepat tutup windows, okeh gua usha tingkap, ternganga luas, sume tingkap yang ade kat rumah gua, gua tutup kacip. Sampai windows naim pun gua tutup, naim yang tengah kelangit layan drama korea jerit “Faking dem ass hole” ke gua, sambil dia meluruskan kaki untuk sedia melancarkan penendang ke gua. Gua tak cemas, Cuma gua pandang tajam ke naim dan angkat sikit baju gua, Nampak lah aluran 6ixth pax gua. Seraya itu naim kembali baring dengan muka yang berpeluh.

Sejak gua menjadi perantau ni, memang gua tak pernah tutup tingkap waktu nak maghrib. Ingat lagi gua kecik dikampung, mak dan abah gua senantiasa ingatkan bila nak maghrib je cepat-cepat tutup tingkap, jangan bagi nyamuk masuk kate bapak gua. Ini salah satu cara pencegahan, yelah nyamuk aedes kan aktif waktu senja dan pagi. Dah macam setan aktif waktu senja!.

Dan kalau ada bekas2 yang lu rasa boleh menakung air, baik lu orang cepat-cepat buang atau letakkan ditempat yang sesuai, atau lu tutup supaya kadar air yang bertakung tidak jadikan tempat nyamuk bertelur. Shakir cakap ke gua mulut dia pun boleh takung air, masa tu juga shakir dapat jawapan gua melalui tendangan udara yang hinggap betol-betol kedada beliau.

Okeh, gua nak cakap lu orang kena la ambil pengajaran daripada sekecil ini, lu orang ingat bertubuh kecil tak kuat?, lu tengok saje la nyamuk aedes kecik tapi boleh buat life lu orang jadi short.


Nota:Hapuskan Denggi!



Nota : Buat apex semoga roh adik anda ditempatkan bersama orang yang beriman



Nota : Buat Fareeza dan Ira, kuat semangat dan makan ubat, insyallah aku doakan kau orang cepat sembuh, ehsan lu kene bekorban sikit jaga awek lu supaya sihat. Demam Denggi ni bukan boleh bawak main.



Gambar Suka-suka

Gambar Suka-suka #2

No comments:

Post a Comment