Friday, December 2

Nur Marissa Farzana #02

Sejuk pagi mengigit, dengan kadar ketumpatan oksigen berubah-berubah. Mentari sudah menjengukkan sedikit cahayanya yang dibias oleh embun embun yang semakin lekang. Perpindahan baton malam kepada siang semakin lengkap. Burung-burung bersiap mencari rezeki, tampak girang sambil berkicauan. Subhanallah, Sungguh indah pagi itu.

Jam didinding sudah menunjukkan pukul 7.00 a.m . Seperti mana biasa, gua akan menamatkan tidur lena ‘kakak’ (siapa tidak tahu kakak, sila klik---> KAKAK). Supaya dia boleh bersiap untuk kesekolah.

Dalam bilik Marrisa.

“Kakak, kak…bangun sayang..dah nak pukul 7.00 ni.” Gua kejot ica sambil membelai rambutnya.

“Uhuk2, wayid peluk..”

“anak walid sayang, bangun2, kang tak sempat sarapan.” Gua mendukung marrisa.

“walid, walid, takpe kakak, mandi sendiri ye.” Marrisa bersuara sambil tangan kiri memegang bear, tangan kanan pula masih mengosok-gosok mata.

“eh kakak, tadi pelat lak panggil walid..okeh walid dah set water heater tuh, dan..ingat jangan lupa gosok gigi, dan sabun, nanti walid chek..nyway nah kakak, duck temankan kakak mandi.” Sambil gua pass mainan itik kat marrisa.

Gambar suka-suka

** 

Gua terus kedapur menyiapkan sarapan. Sayup-sayup kedengaran marrisa bernyanyi girang sambil mandi. Gua memang kenal lagu tu, lagu kak ct nurhaliza, demi kasih sayang. Gua terus gelak kecil.

Siap marrisa mandi, gua siap2kan dia. “okeh dah, kakak g ambil beg kat bilik, walid tunggu kat bawah, sarapan pun walid dah buat.” Sambil gua pinkan rambut marrisa. “eh walid nape, walid tak siap ag, tak pakai baju keje pon” tinggi sedikit suara marrisa menegur gua.

Dengan lincah gua turun dan teros meng‘on’kan tv. Tiba-tiba, “walid!!!!! Harini sabtu!! Cuti!! Kenapa kejot kakak!!” “nantilah walid, kakak kenakan walid pulak!” jerit Marrisa dari bilik tidur dia.

Gua senyum manis, dalam hati gua,” Sape suruh pergi tulis status kat fb walid”. Malam sebeblumnya gua terlupa log out FB, pastu marrisa guna laptop gua.

** 

gua syak macam ni la iras-iras marrisa umur 22tahun.



Lu orang jangan marah-marah, nanti gua pujuk la marrisa balik.


Nota: Tak salah sekali sekala bergurau dengan anak ye dak.

No comments:

Post a Comment